2004-10-08:ERF Final Knutstorp 3 Okt
Så var det dags för finalen i ERF på Knutstorp. Regn över natten och duggregn gjorde att kvalet och den första timmen kördes på blött underla. Johan, Nick och jag körde på kvalet, ie vi som inte kört bilen på Knutstorp tidigare. Jag lyckades på slutet att sätta en kvaltid som gav oss 12e plats av 30 på griden. Till racet gissade vi på att det skulle torka upp ganska fort och vi justerade dämparna för torrt, rena katastrofen Thomas rasade som en gråsten genom fältet de första varven. I halvid låg vi på 13e plats när vi gick in för tankning och förarbyte. kom vi ut på en 19e plats. Det tar alldeles för lång tid att tanka. Efterhand som tiden gick fick flera team problem och vi var när en halvtimme återstog uppe på en 14e plats. Det blev pacecar och fältet samlades ihop. Jag hade en Porsche 944 3 bilar bak som låg på samma varv som oss. Jag tog i så det knakade men lyckades inte hålla den bakom mig, men när han väl kom om så tappade han sugen och jag kunde bromsa mig ikapp det jag förlorade på rakorna men fick aldrig ngt riktigt slagläge för omkörning. Samtidigt så ville jag inte släppa fram bilar bakifrån och tappa kontakten. Jag var jämnsides några gånger men kom aldrig om. Vi slutade 0.7sek efter 944'an efter 6timmar. Vid efterkontroll efter tävlingen så visade det sig att alla Porscharna hade för stora tankar och de ströks ur resultatet. Tack vare detta slutade vi på 10e plats och vår första poängplacering.
2004-09-30:RHK Final Mantorp 25 Sept
Så har vi kommit till slutet på säsongen, Det fanns en liten chans att vinna cupen. Jag låg på en andraplats inför finalen på Mantorp. För att vinna var jag tvungen att vinna samtidigt som Julle var tvungen att bryta.
På fredagens träning var det duggregn och bitvis fuktig bana. Jag jobbade mest med justering av stötdämparna och bilen blev allt bättre men inte riktigt bra. På Lördagens kval var jag 0,7sek efter Julle och långt ifrån de tider som presterades i våras.
Race: Jag fick en hyffsad start och kom iväg efter Julle och Morgan Södergren. I hårnålen så missade Julle en växel och jag kunde smita förbi. Jag lyckades senaere ta mig om Morgan och Julle hann aldrig ikapp.
Resultat: 5a i racet, 1a i klassen och 2a i cupen för 3e året i rad.
Det får bli ändring på det här!
2004-09-10:ERF 5 Sept
Söndagen den 5e September var det dags för ett inhopp i Caran Racings Volvo S40. ERF är en långloppsserie där det kör 6-timmars tävlingar med tankstopp och förarbyte. Vi var 3st förare denna gång. S40 var ngt helt annanat än formelbilen. Jag har inte kört standardvagn på 4 år så det känndes lite ovant med allt krängande och tidiga bromspunkter. Jag lyckades trots detta att vara snabbast av oss på kvalet med 2:00.8. Bilen fungerade bra och vi låg efter 2 timmar på 13e plats. Detta innan vårt andra förarbyte och tankstopp, efter tankstopp och byten slutade vi på en 15e plats totalt av 29 startande. Inte så tokigt med tanke på att bilen är en orörd JTCC bil och att vi fortfarande tankar med jeepdunkar.
2004-09-10:Tiga
Så var Tigan åter ihopmonterad efter lackering. Lite småsaker återstår innan den är helt färdig för försäljning. Fler bilder och information finns här
2004-08-25:Ring Djursland 040821-22.
Årets utlandsäventyr gick till Ring Djursland utanför Randers. Ny bana, mtk mer kuperad än vad jag trodde om Danmark. Första träningen gick väl ut på att försöka lära sig banan och inga supertider presterades. Andra passet gick bättre och banan verkade mera bekant. Till först racet så kvalade jag in på 1a plats bland 1600cc bilarna och 7a totalt. Torrt till start men det såg ganska mörkt ut vid horisonten. En dålig start och jag tappade en placering till Björn Otterberg, jag lyckades dock ta tillbaka placeringen 2 varv senare och utöka försprånget. Så på varv 10 kom regnet och det blev såphalt. Jag snurrade i första kurvan men utan att slå i ngt och lyckades fortsätta. 3 varv senare var det dags igen och denna gången hamnade jag i en sandfålla och tappade en placering men lyckades ta mig upp på banan igen. Det var många som snurrade och några som bröt. Jag kom in på en 6e plats totalt och 2a i klassen.
Det andra heatet startade på våt bana som torkade upp efterhand, återigen en dålig start och jag fick se mig passerad av Björn igen. Efter 2 varv så var jag om igen och fick efter det en ganska lugn resa till mål. Jag slutade på 7e plats totalt och 1a i klassen. På det stora hela var det en lyckad helg, bra tävlingar och arrangemang på en trevlig anläggning som jag gärna åker till igen. Enda smolket i glädjebägaren var att vi missade båten på hemresan.
2004-08-10:Falkenberg 040807-8.
Raka motsatsen till Knutstorp snudd på 30grader varmt och sol.
Dom nya Koni stötdämparna fungerade mtk bra och det känndes en ordentlig skillnad jämfört med dom gamla icke justerbara Bilstein dämparna. Snabbast på tidsträning 1, snabbast på tidsträning 2 och snabbast på racet! Resultat 1a i klassen och 3a totalt.
2004-08-10:Knutstorp 040709-11.
Regn är väl en bra sammanfattning på helgen, Det regnade nästan oavbrutet från fredag till söndag. Dett a gjorde iochförsig att alla hade god möjlighet att få till en bra regnsetup. Jag kvalade in som 4a totalt och först av FF1600 bilarna på 1,12:023.
Jag lyckades hålla min placering i starten och kunde utöka gapet bak till Micke Juhlin allteftersom och inriktade mig istället på att jaga Johan Krondahl. Efter gulflaggs situationen ndå Björn Otterberg snurrat så uppfattade inte joan att dom tagit ner gulfalggan så jag lyckades smita förbi honom på yttern över gamla NGK krönet. Han tog dock tillbaka platsen i inbromsningen efter rakan varvet därpå. Sedan gavs det inte fler chanser och jag slutade på en 4e plats totalt och etta i klassen.
2004-06-18:Shakedown test Tiga 040616.
Kvällsträning Falkenberg
En första test av min Tiga -77 som jag renoverat under vintern. Det mesta fungerar som det skall lite för låg med dom nya sidepodsen. Bromsbalans måste optimeras och den läcker lite olja i övrigt inga problem. Nu återstår bara att lacka karossen sen är den "färdig" för försäljning.
2004-06-17:Velodromloppet Karlskoga 040606.
Träning fredag, banan är väldigt ojämn och setupen från mantorp stämmer inte alls, byter fjädrar men det är fortfarande för hårt och dom x-tra mjuka fjädrarna har jag glömt hemma.
Lördag. Tidsträning 2'a tid efter Juhlin men långt efter tidsmässigt, fortfarnde inget fäste.
Söndag Tidsträning, Jag har fått låna mjukare bakfjädrar av Juhlin och det är mkt bättre färste men nu är bilen understyrd istället. 3'e tid, jag förbättrar mig lite men det göt Mats också.
Race: Chansar hejvilt på att få bort understyrningen till racet ändrar fjädrar och krängare för att få till det. Jag misslyckas kapitalt i starten då bilen framför mig inte går ordentilgt, och tappar 3 placeringar. setupen fungerar bra, med hyffsad balans under racet. och jag lyckas ta tillbaka det jag fölorade i starten med en 3'e plats som resultat.
2004-05-24:Mantorp Park 040523.
Fri träning på fredag, 4 pass om 20 min så man han bli varm i kläderna. På slutet blev det hyffsade tider men bilen är fortfarande för överstyrd. Tidsträning lördag 2.a tid 1.27:776 justerade lite på bilen och på söndagen fick jag till en mkt bättre tid 1.27:188 som resulterade i pole 2 tiondelar före Juhlin.
Race: Hyffsad start men Juhlin gjorde en ännubättre och smögförbi på yttern in i "Parisen" Bruno lämnade en lucka på innern och Julle smet förbi och jag efter och då försvan luckan.....
Atte hade en besvärlig helg med ett motorras men fick låna en motor av mig som kom upp på söndag morgon 06:40. Uppstart och klar till tidsträningen 10:00 men tänspolen läckte olja PGA skav och det blev ingen tidsträning för Attes del.
På racet fungerade det dock och han kom in på en 11e plats 1a i klassen.
2004-04-27:Premiärrace på Kinnekulle.
Träning 2x15 min på fredagen, kändes halkigt och jag kunde inte matcha tiderna från förra träningen. Till Lördagen justerades Toe in och camber och det fungerade genast mkt bättre. Bästa tid i klassen 57.75 trots problem med kopplingen. Lörag kväll fixades kopplingen vilket innebär att man får dela motor och låda då slavcylindern sitter integrerad i bellhouset. Warmup på söndag allt fungerade som det skulle och justerad krängare bak gjorde bilen bättre.
Race: Torrt hela helgen utom nu då det kom en liten skur precis när vi skulle ut, men det torkade upp snabbt. Jag tog starten precis före Micke Juhlin och jagades i ett par varv då han knep idealspåret in under bron och det var bara att vika sig i blötan. Jag låg på ordentligt och stressade, när det började torka upp så hämtade jag lätt in det lilla förspång som han fått och ngt varv senare så passerade jag honom i Kvarnen. Vid en varvning strax med 3 varv kavar så kom jag för tvärt på TV-Krönet och gled ut och Micke kunde åter smita förbi och sena blev det inte tid till flr försök. Hela tiden hade Mats Anderssonn uppvaktat bakifrån och hoppats på att vi skulle ställa till det. Imål var vi alla tre innom 1.3sek Jag hade bästa varvtid på 57.71 Micke 57.86 och Mats på 57,83 så nog var det jämt alltid.
2004-04-27:Träning Kinnekulle 23 April.
Racerskola åt Atte då det var första gången han skulle ut med sin Hawke DL2a. Vi började lungt så att han fick köra efter och lära sig spåret. Efter 15 min träning så blev det 1:04.2 som bäst. Andra passet så gick inte Hawken utan stannade redan innan "Kvarnen" troligen beroende på ånglås då vi fick stå länge i lineup. Jag kunde därmed slippa "lärar rollen" och kunde utvärdera mina nya fjädrar. Lika dålig turn in som på Falkenberg och fortfarande lång bromspedal, trots detta så blev bästa tiden 58,5 på gamla däck. Det blev bara 2 pass á 15 min, lite lite för att ta semester en hel dag för.
2004-04-08:
Så var första träningen på Falkenberg avklarad, +6grader och regn/vått gav inga kanontider. Men syftet var först och främstr att se om vinterns pyssel fungerar. Det mesta funkar som det skall och det var bara ett par saker som behöver åtgärdas. Den nya stolen var ett stort lyft jämfört med orginalstolen. Bästa tid blev 57.8 med en orolig bil så det finns mkt att göra på regn-setup'en
2004-03-26:
Bilen snart färdig bara lite småfix kvar innan första träningen på Falkenberg den 7 April
2004-03-14:
Gjort ny stol, monterat varvräknare mm