2005-11-4-6:Walter Hayes Trophy, Silverstone
Så bar det äntligen iväg till England 153 anmälda Formel Ford 1600 med friträning på fredag och kvalheat och race lördag söndag. Det var 5året som tävlingen kördes och det var mest Engelsmän och Irländare som var anmälda ie 149st jag och Atte från Sverige en Holländare och en från Australien. Solsken ner genom kontinenten och upp till 20grader varmt som bäst mitt på dan i Holland. En trasig färja och en försenad pga regn och dåligt väder i Calais, detta gjorde att vi inte var på Silverstone förrän 00:30 istället för planerade 19:00. Nåja vi fick ialla fall komma in och lasta av i F1 boxarna och kunde komma i säng ordentligt.
Fredag morgon och solsken, jag hade gjort inställninngar för regn på bilen för i England i november så kunde det väl inte bli annat än regn! Det blev till att byta fjädrar och stötdämpare innan första passet. Det var inte helt lätt att lära sig banan som var väldigt kall och bitvis fuktig. Mkt gummi från F1 testerna gjorde banan väldigt hal. Bilen var väldigt överstyrd och skillanden i balans mellan de nya Avon däcken och de Dunlop som jag brukar köra på var mkt större än väntat. På de andra träningspasset så var det en m isständning som gjorde att passet blev lite kortare än väntat. Problemet sorterades till de tredja passet där balansen i bilen också började bli bättre efter byte av bakfjädrar. Fredag kväll gick åt till översyn av bilen och lite justering av hjulvinklarna för att kunna vara väl förberedd till lördagens kval & race.
Kval lördag morgon hyffsad balans i bilen, fortfarande lite överstyrd men inte värre än att det gick att leva med. På femte varvet så började bilen misstända och jag slog av och rullade till sidan för att inte göra mer skada än nödvändigt. Bogserad in i depån och diagnosen var att 4ans cylinder hade spikat och bränt en kolv. Motor byte innan racet ca 2 timmar så det blev ganska stressigt på slutet, bland annat så hann vi inte lufta kopplingen. Startade på 18e plats av 34 lite nervöst utan koppling men kom i väg ganska bra ändå och lyckades köra upp mig några placeringar innan oljetryckslampan tändes. I stressen innan racet hade vi missat att toppa upp oljan och detta i samband med att den nya motorn läckte olja så tappade jag oljetrycket i högerkurvorna. Jag fullföljde men fick köra riktigt sakta i högerkurvorna och kom imål som siste man. Att jag kom i mål gjorde åtminstonde att jag kom med i "Last chance" racet på söndagen.
Lördag eftermiddag ängnades åt läckage felsökning, efter att ha delat motor och växellåda igen så fann jag att det var en kåpa runt vevaxlen som spruckigt. Efter byte av denna och ihopsättning av bilen så var det bara att hjälpa Atte som blivit avknuffad och kört i räcket med sin bil. den behövde en ny kuggstång (lånades av en som kört itu motorn) ny fälg och stötdämpare, reparation av länkarm och byte av diverse stag. Vi blev faktiskt klara i ganska god tid 23:30 och då han vi ändå med att "ödsla" ett par timmar på middagen som bjöds på i BRDC's Club House.
Båda bilarna var klara till söndagen då det givetvis regnade, till och med så mkt att tävlingsledningen vid ett tillfälle meddelade att dom skulle ställa in resten av tävlingarna. Som tur var så minskade regnet och tävlingarna kunde fortsätta men det var väldigt blött. Jag startade på plats 29 av 34 lyckades att köra upp mig till en 10e plats på 4 varv, nu fungerade bilen perfekt! Då snurrade en bil strax framför mig och tog med mig också så det vara bara att börja om och försöka ta sig upp genom fältet igen! Jag han med att ta mig upp till 18e plats innan målgång.
Helgen blev mkt mer hektisk än planerad men vi hade iallafall med oss tillräckligt med reservdelar och fick köra en hel del. Till nästa år så gäller det att ha en beprövad setup på bilen innan vi åker dit samt att få med en mekaniker.
2005-09-09/10:RHK Final Falkenberg
Fredagen ängnades åt att lära sig det nya kurvpartiet som har ersatt första kurvan efter start & mål. En vid ingång i första högern gör att det är väldigt lätt att få lite för hög fart till nästa vänster som nyper till i utgången. Tiderna med den nya layouten var ca 2 sekunder långsammare än med den gamla bansträckningen.
Lördagens kavl skulle gälla för både lördags och söndags racet. Snabbaste 1600 och 5a totalt. En smärre avåkning på kvalet gjorde att jag fick dela på motor och växellåda för att byta ett par bultar som gått av. Lördagens race gick till en början bra Bruno som snurrade av och bröt gorde att jag var uppe på en 4e plats innan ett oljeläckage gorde att jag fick bryta. Till söndagens race så hade läckaget tätats som visade sig vara en följd av avåkningen på kvalet. Femte startposition, olja på kopplingen sen tidigare gjorde att jag kom iväg dåligt och tappade en placering till Petter. På andra varvet tog jag tillbaka platsen och lyckades utöka ngt tills vi kom ifatt några bilar som vi skulle varva som jag hade otur med och Petter var åter förbi, på näst sista varvet hade Petter samma otur och jag kunde smita förbi igen och ta hand om 4e platsen totalt och en klar klasseger.
2005-08-27/28:Oldtimer Anderstorp
Fri träning på fredagen uppehåll trots mörka skyar. Dom första 2 passen hade jag lite problem med bromsbalansen och med överstyrning som vanlit. till sista passet byttes fjädrar bak och det blev mkt bättre. Till tidsträningen på lördag förmiddag kom en skur och det var inte många som hann ändra till våtinställning, det var inte jätteblött så jag satsade på torrsetup och det blev "bara" en 2a plats i klassen och en 11e plats totalt.
race 1: Nu hade banan torkat upp och jag gjorde en hyffsad start och torg ett par bilar i starten. Dom första varven blev jag lite hindrad av Roffes March Atlantic som inte gick så fort i kurvorna som min bil. När väl hans slicks fått upp tempen så drog han dock ifrån. Mats fick problem igen med sin nyrenoverade F3 motor och spillde ut hen hel del olja och vatten i kurva ett och kurva två. Det var flera som missade detta och blev stående i gruset eller snurrade. Jag lyckades undvika detr mesta och slutade på en 6e plats och 1a i klassen.
Race2: söndag eftermiddag regn till och från hela dagen och nästan torrt tills vi skulle ut och då kom det en skur igen...... Startupställning efter placering i första racet dvs jag startade som 6a. Ett ganska händelsefattigt race ja var i "ingenmansland" mellan F3or na och resten av FF1600 bilarna. Yttrerligare en 6e plats totalt och en klasseger blev det.
2005-07-03:Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp 8-10 juli
Tävlingen på Knustorp blev en ganska lugn tillställning för min del. Det var inte så många startande i 1600 klassen. Snabbast i klassen på träningen. Fick löst problemet med misständningar i högerkurvor slutgiltigt. Tävlingen blev mest en jakt på F3an närmast framför. 7a totalt blev slutresultatet.
2005-06-30:Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp 8-10 juli rekomenderas!
2005-06-30:Velodromloppet Karlskoga 17-19 Juni
Fredag:
Det var riktigt mmånga bilar på plats redan på fredag fm när vi kom så det lovade gott för för att det skulle bli en bra helg. Det blev 3 pass fri Träning och den mesta tiden gick åt att försöka få till förgasaren så att bilen skulle gå ordentiligt ut i den sista långa högerkurvan ut på rakan. Bilen gick hyffsat men jag brottades med översatyrning och jag kom inte riktigt ner på dom tider som jag hade på kvällsträningen en månad tidigare. Berodde nog till stor del att Jürg Bächi rasade sin motor i Opel Commodoren och spillde en del olja på banan.
Lördag:
Tidsträning, 9e tid totalt och bästa FF1600 blev det före en del av bilarna som åker med slicks och vingar så det var jag ganska nöjd med även om förgasaren fortfarande strulade.
Race 1, Jag gjorde en bra start och var uppe på en 5e plats. Altefetrtsom slicks bilarna fick upp tempen i däcken så tappade jag några platser och slutade som 8a totalt efter att ha jagat Bruno och Roffe hela racet.
Söndag:
Race2, till race 2 så justerade jag lite på kränghämmarna för at få bukt med överstyrningen som jag hade i första racet. Nu blev bilen bättre och jag var uppe jämsides med Roffe ett flertal gånger men så fort det blir rakt så försvinner han. Det kanske inte skall gå att slå en F2a med en FF1600! 2a racet slutade jag på en 7e plats totalt och ännu en klasseger I övrigt var det en underbar helg på Gälleråsen med massor av fina bilar både tävlingsbilar och från bilklubbar.
2005-06-30:ERF Knutstorp 11 Juni
vårt andra race för säsongen med S40'n var på Knutstorp. Regn på morgonen gjorde att kvalet kördes i blött väglag och vi hävdade os riktigt bra med en 9e kvalplats. Jag körde första passet på 1,5 timme och det hade slutat regna så efter en halvtimme så var det i stort sett torrt. och vi hade tappat några plateser till dom snabbare bakhjulsdivna bilarna. Racet flöt på bra utan större problem enda var vänster baklampa som sprack och lossnade igen! Jag fick till bästa tiden även denna gång på 1:14,62, Nya hjulinställningar på bilen har gjort susen även om den fortfarande är understyrd. När det var en timme kvar så låg vi på 7e plats och vi var alla ganska nöjda. Tack vare att ett par team fick problem på slutet så "fick" vi ytterligre två platser "till skänks" och vi slutade på en 5e plats totalt av 30 startande. Teamets bästa placering hittils! Så nu är det en pallplats som hägrar.
2005-05-31:Kinnekulle 27-29 Maj
Premiärtävling på Kinnekulle. Vädret var opålitligt vårväder, mulet och blåsigt men vi klarade oss från regn även om banan var våt till 2a tidsträningen på lördagen. Atte åkte av på fredagsträningen och det blev lite extra jobb med att byta lite stag samt reparera en upright. Min bil fungerade utan problem och det enda som justerades var lite på kränghämmare och stötdämpare för att hitta en bra balans. Enda problemet var att den gärna blev överstyrd i slutet av passen, ngt som jag aldrig blev riktigt av med. Bästa tid 57,9 var ngt snabbare än förra året. Det var väldigt svårt att få till ett bra varv på kvalet pga trafik. Jag hade ett riktigt bra varv på gång som blev "fördärvat" i TV-kurvan se grafen nedan (svart=bästa varvet röd det som var på G) Om jag hade lyckats hålla samma fart som det svarta varvet så hade tiden blivit 56,5 vilket varit 0,5 sek efter pole 1986. Nu räckte det till 6e tid och klart snabbaste FF1600. Racet blev ganska odramatiskt, FVee bilarna i heatet innan spillde olja (som vanligt) och man undrade om det var grusväg pga allt saneringsmedel. Det blev inga bra tider men jag lyckades säkra förstaplatsen i klassen och en 6e plats totalt.
2005-05-231:ERF Anderstorp 22 Maj
6-Timmars tävling på Anderstorp. Riktigt bar vårväder bjöds på!. Vi kvalade in på 18e plats på 2:00,2.Ett mindre bränsle läckage vid full tankning efter kvalet var det enda problemet innan start vilket fixades snabbt. De första timmarna bjöd på många pacecar situationer och tävlingen startade tom under pacecar! Detta gjorde att vi missbedömde när starten egentligen hade gått och vi bytte förare 50sek för sent vid första bytet och fick ett Stop & Go straff. Den nya snabbtankanläggningen fungerade utmärkt! Skönt att slippa se sig ifrånkörd medan man står och tankar i depån. Jag lyckades sätta vårat snabbaste varv med 1:59,8 och vi slutade på en 11e plats, vår första poängplacering i ERF
2005-05-21:Rullande landsväg 13 Maj
Optimering av den nybyggda motorn hos Henry på JH-Teknik i Floby. Det fanns lite kvar att göra på förgasarinställningen även om jag tyckte att den gick bra på testen på Gelleråsen.
2005-05-20:Kvällsträning Gelleråsen 11 Maj
Kvällsträning på Gelleråsen, lite långt att åka från Göteborg men vi hann inte bli klara med Attes bil för att åka på Knutstorp på tisdagen. Allt fungerade som det skulle och det blev samlat lite data på loggern som är bra att ha till Velodromloppet i Juni. Atte hade lite otur med en vattenplugg som lossnade så det blev inte så mkt åkt för hans del. En del andra från heatet var där och tränade så det är fler än jag som är ute i tid.
2005-05-04:Racecamp Mantorp 28-29 April
Första träningen med Caran ERF långloppsbil avklarad. En ny förare skolades in och dom flesta var lite ringrostiga och hade inte så många varv bakom sig på Mantorp. Allt fungerade som det skulle och det blev en hel del kört och testat. Bilen var klart bättre när vi åkte hem än när vi kom dit så det verkar lovande inför racet på Anderstorp den 22 Maj. Nya stripes har det blivit på bilen i Carans nya färg gult. Jag tycker det ser klart bättre ut än den "skit-orange" färgen vi hade i fjol.
2005-04-11:Vintern 2005
Hej igen!
Nu har jag äntligen kommit mig för att skaffa en egen domän för att slippa all reklam. Så var äntligen vinterns pyssel klart och jag har hunnit med en del uppdateringar på bilen. Nya kylare som förhoppningsvis skall fungera lite bättre samt att dom sparade nästan 3,5kg, lite nya karossdelar har gjort ytterligare 2Kg. Detta tillsammans med en 8kg lättare förare gör förhoppningsvis att det skall gå lite fortare i år. Två nya motorer har byggts som ersättning för dom som gick sönder förra året. Första träningen på Falkenberg blev väl ingen succe. Glappkontakt till tändningen satte stopp efter bara 2 varv och utan ngt att felsöka med så lyckades jag inte hitta felet på plats. Nåja det är bättre att hitta sådant på en kvällsträning än på en tävlig.
News
Old pictures
Sponsors
Calendar 2020
3-5 July, Knutstorp
21-23 august, Mantorp
18-20 September, Falkenberg
Handy files
How to change gears on a Hewland MK8/9
English
Swedish
Links
Older restorations
Below are some links to some cars that I have restored in the past.
Mini Cooper 998
Mini Marcos 1969
BMC 1275 GT
GRD F3
Ralt RT-3