2007-11-13:Höst
Översyn av RF76an började direkt efter tävlingen på Falkenberg för att se över skadorna. Det visade sig att båda motrfästena var knäckta och att fördelarlocket knuffats av av ett ramrör som sitter nära fördelaren. Vidare så var växellådshuset sprucket, 2 fästöron på motorblocket knäckta samt att tvärbalken som växellådan hänger i var knäckt. Alla delar är nu lagade och bilen är undanställd i väntan på att motor och växellåda sätts ihop igen.
Under tiden har jag tagit mig an Attes Hawke DL2a som skall sättas ihop igen efter missödet på Velodromloppet 2006. Ramen har varit hos JH-Teknik och fått ca 10m nya rör och sedan blästras och lackats. Ny kaross har inhandlats och "som vanligt" så är engelska karosser halvfabrikat. Delarna var väl hårt trimmade från fabrik så det blir en hel del plastande för att få karossen på plats. Nosen är tex 25mm för smal i förhållande till ovandelen på karossen! 4st nya uprights har tillverkats och nya stag länkarmar etc har gjorts. För tillfället så skall vi skicka iväg lite delar på ytbehandling sen kan jag börja plocka ihop bilen igen
2007-08-12:RHK Final Falkenberg 7-9 Sept
Finalen på Falkenberg. Med en 2a plats i första heatet på lördagen och en avåkning med påföljande förgasarbrand på söndagen så säkrades segern i RHK cupen för Formel Ford 1600 1972-76
2007-08-12:Race Festival Anderstorp 17-19 Aug
Anderstorp ordnade i år en Race Festival med diverse blandade klasser varav bla en deltävling i den Holländska serien HMR som jag körde på Spa med. Det blev en andraplats på lördagen och en 4e plats på söndagen.
2007-08-12:Spa Francorchamps 3-5 Aug
Årets utlandstävling blev en tävling i den holländska serien HMR på Spa Francorchamps.
Tanken var från början att jag skulle åka tillsammans med Henry Andersson dit men efter lite nogrannare mätning av släpet så slutade det med att jag åkte ned själv. Väl på plats på Spa 100mil från Helsingborg så hade Henry redna kommit på plats och riggat tält och startat grilen. Fredagens friträning blev kort då 2st bilat körde ihop redan på 3e varvet och passet rödflaggades. Då jag inte kört på Spa tidigare så hade jag verkligen behövt alla varv. Första kvalet på fredag efetrmiddag blev även det avkortat pga att ngn kört av. Bilen fungerade bra med bra balans men det saknades en del på varvtiderna mest beroende på att jag inte hittat rätt spår än. Andra kvalet lördag morgon gick bättre och jag var ngt närmare täten på 2:55
Race 1: 60 bilar till start är mäktigt och jag tog det relativt lungt de första varvet, vilket nog var förståndigt då det var några bilar som bromsade på sig i trängslen. större delen av racet ängnades åt att jaga Jan Steenharts PRS jag var förbi ett par gånger emn fick ge mig på sista varvet med en 3e plats som slutresultat. Ända problemet under racet var att motorn gick varm i sommar vädret ojch jag valde att inte varva motorn riktigt fullt ut för att spara ngt på vattentempen som visade över 105 grader hela racet. Race 2: gick kl 9 på söndag morgon så det var inga problem med vattentempeen i den svala morgonluftren. I början av racet så blev jag hindrad av ett par F3or som tog det försiktigt i kurvorna men smet ivähg på rakorna vilket gjiorde att mina FF1600 konurenter fick ett försprång i början. När jag väl var om F3órna så var det lite försent för at hinna ikapp igen. ett par platser i bonus blev det på sista varvet då det köredes ihop på krönet efter Eau Rouge. Jag slutade på en 4e plats och kunde nöjd åka hem efter m,in premiär på Spa.
Spa är en underbar bana på nästan 7 km och rejält kuperad så dit åker jag gärna igen!
2007-07-28:SSM 7-8 Juni
Svensk Sportvagns Meetning på Knutstorp blev en blöt historia. Regnet öste ner och på Torsdag kväll var stora delar av banan under vatten. Frdedagens träning gick på blöt bana. Till Kvalet torkade det upp och bilen ändrardes till torrsetup, vid line up så började det regan igen och det blev torrsetup på våt bana, ingen höjdare men jag lyckades i alla fall få andra bästa tid.
Race1 : gick på lördag eftermiddag i torrt och jag kom iväg bra och jagade Niklas i ett par varv och lyckades ta mig förbi och upp i ledning efter rakan på tredja varvet. Det var dock en kortvarig lycka, just som jag passerat så kändes det som om bilen dog för att sedan komma igen den gick sedan bra bort till backen uppför hårnålen då den dog igen och jag blev passerad. Bilen gick ibland och ibland dog den så jag föll raskt ner genom fältet och kom tillslut imål på en 11e plats i heatet. Ända lyckan var att jag lyckades sätta snabbaste varv under de varv som bilen fungerat. Det Var ett rör i spridaren i förgasaren som lossnat och kunde rotera fritt vilket gjorde att bilen gick bra ibland och knappt alls ibland.
Race 2: Delen byttes till söndagens race och jag startade från 11e plats. Det gick lättare än förväntat att ta sig fram genom fältet och efter 3 varv var jag uppe på en 3e plats efter Niklas och Björn. Björn missade i Hårnålen och åkte av och tvingades bryta med krokig framvagn. Niklas kom jag aldrig ikapp och slutade 11.5sek efter på en andra plats.
2007-06-21:Velodromloppet 16-17 Juni
Inför velodromloppet så passade jag på att testa den nya kränghämmaren på Falkenberg på onsdagen. Efter många justeringar så blev det klart bättre men jag var långt ifrån nöjd. på fredagen så var det ett testpass och kval, testpasset gick utan större problem även om tiderna var långt ifrån de som presterades 2006. Kvalet gick bättre än förväntat med en 5e plats men hela 1,8sek efter ledaren. Efter en bra start så var jag uppe på 3e plats efter första kurvan och hängde lätt med i täten. På andra varvet så rasade Håkan Lindevret sin motor med en massa olja och vatten i slutet på rakan som följd på fjärde varvet så var jag i position att utmana om andra platsen och i esset på baksidan så var jag nära Bert Lundgren. Allt för nära då han oväntat bromsade och jag körde på han bakifrån, snurrade och blev stående vid sidan av banan. Jag lyckades ialla fall förbättrra min varvtid med 1sek under de 4a varven, alltid något. På söndagen regnade det och inställningarna blev en gissning då jag endast kört några få varv på Falkenberg i regn med bilen. Mer luft i däcken och mjuka upp stötdämparna samtidigt som den bakre kränghämmaren kopplades loss. En mindre bra start denna gången från 4e platsen. på första varvet snurrade Bert just framför mig och jag klarade precis att komma förbi. På tredje varvet rundade jag Henry på i trösen och sen var det bara Aslak kvar framför mig. På varv 4 lyckades jag passera inför Ejes kurva och kunde sen ganska lätt hålla ledningen in i mål. Enda missödet var en mindre genväg över gräset.
2007-06-07:RHK Premiär 26-27 Maj
Årets första tävling var på Kinnekulle. Ny bil och nya förutsättnigar. I år skall vi åka tillsammans med Formel Vee då det anses vara för stor fartskillnad mellan slicks bilarna och Formel Fordarna på mönstrade däck. Kvalet gick bra 4 tusendels sekund efter Pelle med 60.001 det hade ju varit trevligt att vara under minuten! Bilen hade hopplös understyrning hela helgen och jag tappade väldigt ut på rakan och i och ut ur kvarnkurvan för att vara nästan ikapp innan rakan igen. vad jag än gjorde så blev det inte mkt bättre. I lördagens heat var jag 4,9sek efter i mål på en 3e plats och i söndagens heat så var jag 4,7sek efter på en 4e plats. det låter inte så mkt men jag var nästan en sekund efter i bästa varvtid på söndagen. Till Karlskoga tävlingen så har jag beställt en ny kränghämmare bak och skall försöka med en extra träning för att försöka sortera ut väghållningen.
2007-04-17:SSKs träningshelg 14-15 April
Så var första testen för säsongen avklarad. Det blev lite hektiskt på slutet för att bli klar men efter några sena kvällar så kunde jag lasta fredag kväll och åka tidigt lö morgon till Kinnekulle Lite problem med kopplingen första passet gjorde att jag fick åka på 4an hela tiden men det spelade mindre roll då syftet med första passet bara var att se till att all satt fast och att det inte var några större katastrofer. Luftning av koppling och justering av oljenivå till andra passet så kunde jag pressa på lite mer och nu visade sig understyrningstendenserna tydligare. Ganska rejäla justeringar på kränghämmarne till sista passet gjorde viss nytta men det krävs nyte av fjädrartill nästa gång. Lite kontroll av däcktemperatur visade att hjulvinklarna var hyffsade men kräver lite mer jobb. Tiderna blev inte lysande och med tanke på understyrningen så bör det finnas en hel del tid att hämta. 12 bilar kom till träningen och ett par nya så det bådar gott in för säsongen.
2007-03-22:Mars 2007
Jag har äntligen börjat på min Van Diemen från 1976 från början var det bara tänkt med en lättare översyn men som alltid så blir det mer än planerat. För tillfället så håller jag på att byta bottenplåt och har renoverat bromsystemet, kuggstången samt bytt hjullager bak